IF IT IS TO BE - IT IS UP TO ME































tirsdag 14. juni 2011

Om å bli født på ny






For 5 år siden var jeg et geni. Jeg var et geni til å være pessimistisk, fordomsfull, dømmende, kritisk, full av frykt og en hel del andre egenskaper. Jeg trodde jeg hadde bena godt plantet på jorda, og at jeg visste hvordan verden hang sammen. Jeg var også flink til å bruke en del positive egenskaper, men disse var altså de som skapte trøbbel for meg. Jeg trodde jeg måtte tåle alt, utstå alt, var fastlås i min hverdag og kom ikke løs, greide ikke å ta valg. Trodde ikke på meg selv, eller at jeg var verdt noe. Var ikke bevisst at lille meg kunne ha noen innflytelse i min egen hverdag. Jeg husker jeg sa at “det føles som om jeg sitter på en karusell som går raskere og raskere, og jeg greier ikke å komme av“. Men til slutt stoppet karusellen av seg selv. Det ble bråstopp.


Hele min oppfattelse av livet er blitt radikalt forandret. Alt jeg har opplevd og erfart har gjort mye med meg. Da jeg endelig kom meg etter denne karusellturen som så brått tok slutt, så føles det som å bli født på ny. Å våkne opp. Å komme til bevissthet. Å bli bevisst på hvem jeg er som menneske, alt jeg kan oppnå og bli. Alle muligheter er kommet til syne bak alle begrensningene jeg la i vegen for meg selv. Dører har åpnet seg. Nye stier er blitt tråkket. En annen veg er staket ut. Min indre stemme har nådd frem til meg, og det er jeg så glad for!


“GamleCamilla” kaller jeg den jeg var før. Hun kommer frem innimellom. Da vet jeg hvem det er, og erstatter de gamle tankene hun bringer med seg,  med nye, mer nyttige tanker for meg. Jeg jager ikke bort den gamle utgaven av meg, men sier “takk for det du har lært meg”, og går videre. Noen ganger får hun bli hos meg litt, hun kan til og med overnatte iblant, vi er jo tross alt gamle venner:)







Trodde du kanskje at du ikke kan forandre deg? Har du noen gang sagt følgende unnvikende frase: “det er bare sånn jeg er”? Venter du stadig på at mannen eller kona skal slutte med sine irriterende vaner, fordi de plager deg? Tror og mener du masse saker om mennesker du egentlig ikke kjenner? Synes du for eksempel at hun tjukka kan slutte å knaske potetgull hun som allerede er så feit? Eller at naboen sikkert sager i garasjen seint på kveld bare for å irritere deg?


Vet du hva?

 

Det stemmer ikke! Den eneste du har makt til å forandre er deg! Det er ditt valg om du vil bruke din energi på å irritere deg over din mann eller kone sine vaner. Hvis du mener noe om andre, er det dine egne dårlige egenskaper du projiserer over på dem. Ofte er dette egenskaper du ikke liker ved deg selv, og de kommer i form av blant annet uvitenhet og fordommer, frykt i alle former. Når du kritiserer andre, er det egentlig deg selv du kritiserer. Slutt å kritiser deg selv, og behovet for å kritisere andre vil bli borte. Vi gjør alle så godt vi kan, ut fra de forutsetningene vi har på dette tidspunktet.



 

Hvis jeg kunne være et geni på de negative egenskapene jeg nevnte over, kan jeg også være et geni på andre mer positive og nyttige egenskaper. Alle egenskapene som finnes (og enda noen til) har vi nemlig i oss alle sammen! Det er bare å velge dem du helst vil bruke, og så jobbe med dem. Er det ikke deilig? Du kan faktisk plukke fra øverste hylle! Så sett deg ned og skriv ned de egenskapene du vil fremelske i deg selv! Selv har jeg valgt å leve i øyeblikket, ta vare på meg selv, og gi kjærlighet til meg selv og de omkring meg. Blant annet. Jeg har funnet ut at jeg er et geni til å bruke de positive og nyttige egenskapene vi alle har. Det er en utrolig god følelse!




Jeg sier ikke at det skjer over natten, for det er en prosess. Men jo mer motivert, konsekvent og bevisst du er, jo raskere kommer resultatene. Du kan til og med velge å gjøre prosessen til en gøyal prosess! Bare fordi du kan det! Du kan leke med egenskapene dine, le av dine gamle oppfatninger, og bestemme deg for at det er så lett så lett så lett å forandre seg! Er det ikke fantastisk? Ingen begrensninger, andre enn de du selv setter! Hvilke muligheter!


Det er så sant som han sa det, Michael Jackson;

“If you want to make this world a better place, take a look at yourself, and make that change”!!


Vi kan ikke forandre andre, vi kan bare forandre oss selv. Det som er så fantastisk, er at når vi forandrer oss, forandrer verden omkring oss seg også. Velg ut de egenskapene du vil fokusere på i ditt liv, og begynn å bruk dem! Ikke vent til i morgen. Det beste tidspunktet å starte på er alltid akkurat nå! Det beste du kan gjøre er å elske deg selv.


CARPE DIEM!








Sett deg selv og din helse først uansett når på døgnet det er. Har du det bra, har andre det bra.




Du er fantastisk, akkurat slik du er!



Det handler om å lytte til sin indre stemme. Skal du greie det må du være stille, og høre etter hva den sier til deg, mellom tankene dine.







Det er ikke noe vits i å angre seg etterpå, da er det for sent:)



Mye visdom i denne....








Lykken ligger i dine hender!!!


















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar