IF IT IS TO BE - IT IS UP TO ME































lørdag 11. juni 2011

Det handle om å leve!





Dagen idag har sannelig vært en blandet værdag. Fra skikkelig varm sol til sterk vind, regn, lyn og torden. Jeg har i løpet av våren begynt å kjenne været på min kropp og mine ledd, og det liker jeg ikke. Da vi hadde de 14 dagene med flott vær her i april/mai var jeg i storform og skjønte ikke helt hvorfor, og nå idag har jeg hatt vondt. Det er først i ettertid at jeg forstår at kroppen min faktisk har begynt å reagere på været:(






Det handler om å leve. Ikke i går eller i morgen, men i dag, her og nå. Det handler om å finne lykke i de små øyeblikkene vi omgir oss med hver dag. Det handler om å se gjennom fingrene med det som ikke egentlig betyr noe i den store sammenhengen. Når alt kommer til alt, så er dette livet. Her. NÅ. Ikke vent til imorgen med å være lykkelig. Det beste tidspunktet å begynne på er alltid akkurat nå.  Vi er her på jorda for å nyte livet.



 Jeg vil dele en sang som min pappa betegner som den fineste sangen han vet om, og jeg er enig. Denne sangen betyr mye for meg, den er full av visdom. Og visdom kommer med erfaring. Visdom er ikke noe du kan lese deg til. Visdom er ekthet. Og her er en sang full av ekte visdom:






DET HANDLE OM Å LEVE!
(Kine Hellebust)









Vess rett er rett og feil er feil, er det siste ordet sagt

Og så bli trist for tristhets skyld, kan bli en gråtkvalt kamp om makt

Men ka hjælpe det med tåra då når auan berre ser’

At rett er rett og feil er feil, då kan æ ikkje sei nå’ meir



Førr æ snakke om å leve, æ snakke om å gje

Æ snakke om å ælske, æ snakke om å se

Æ snakke om å sønge så høgt som æ vil

Æ snakke om å gjønge te æ får te det æ vil



Vess svart e svart og kvitt e kvitt, då e du blind førr alt

Då ser du ikkje lys nå’ meir, i varmen blir det kaldt

Du blir ein sjakkmønstrat konstruksjon med pepitarutat sjæl

Vess kvitt førr dæ e berre kvitt, har du slådd live’ ditt i hjæl



Førr det handle om å leve, det handle om å gje

Det handle om å ælske, æ snakke om å se

Det handle om å sønge så høgt som æ vil

Det handle om å gjønge te æ får te det æ vil



Vess Gud e Gud, og du e Gud e du enno nøydd å be

Så ber du mæ med tomme ord, du spør, men kan æ se

At du stille opp i ein sjakk-armé, men du strides innenfra

Mot svart og kvitt, og rett og feil, før det trur du at man ska



Men det e nå’ ainna å leve, det e nå’ ainna å gje

Det e nå’ ainna å elske, det e nå’ ainna å se

Det e nå’ ainna å sønge så høgt som man vil

Der e nå’ ainna å gjønge te man får te det man vil





Nå har jeg hatt en tendens til å bli sittende oppe til sent på natt ved PC`en. Senest sist natt, da ble klokka tre på natta! Timene flyr når man skriver! Jeg har lovet meg selv å slutte i god tid i dag, jeg er trøtt og går til ro, ha en fortsatt god pinsehelg, og drøm søtt:)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar