IF IT IS TO BE - IT IS UP TO ME































søndag 15. mai 2011

TANKENS KRAFT



LIDER DU AV DYSTERITT?






“Det kan synes som de fleste mennesker finner det lettere å snakke om elendighet enn glede,” skriver Robert Holden i sin bok “Du er født til å leve et vidunderlig liv”. Og det kan synes som om han har rett. For hva er det vi snakker om når vi treffer andre mennesker? Lovpriser vi vårt liv eller klager vi? Og hva er det vi tenker om oss selv og andre? Kritiserer vi? Hva fokuserer vi på?

De fleste mennesker synes det er lettere å snakke om elendighet enn om glede. Selv når vi er glade bruker vi merkelige uttrykk som “jeg er forferdelig glad for å se deg” eller vi sier at noe er “dødsbra”. Når vi hilser på hverandre og spør hvordan det står til, svarer vi “kan ikke klage og “det hangler og går”.

Jeg kjenner meg i alle fall igjen. Har vi ikke noe å klage over så har vi ingenting å snakke om, kan det virke som. Faren min sa det så talende om en bekjent; “hun har det ikke bra hvis hun ikke finner noe å klage på”. Det gjelder om ikke alle, så de fleste av oss.

Men det er en ting vi ofte glemmer; jo mer vi snakker om dysterhet, jo mer dysterhet er det å snakke om. Det du fokuserer på, vokser! Jeg glemmer aldri da en kollega sa til meg “herregud så negativ du er”! Jeg? Jeg trodde jeg var kjent som en livsglad og positiv person? For mange var jeg nok det også, men denne dama hadde satt fingeren på noe som jeg ikke tidligere hadde greid å se. Jeg ble irritert på henne… Inntil da mente jeg selv at jeg var realistisk, ikke pessimistisk. Det var først lenge etter denne episoden at jeg skjønte at hun hadde rett.
Vi lider av “dysteritt” mer enn av noe annet. Ikke bare som mennesker, men som samfunn. Istedenfor å jobbe for fred, jobber vi mot krig. Og det vi fokuserer på, vokser! Vi går til kamp mot kreft, istedenfor kamp for helse. Vi lager aviser og nyhetssendinger som formidler enda mer elendighet. Dårlige nyheter, flere dårlige nyheter og enda flere dårlige nyheter. Folk kjøper dårlige nyheter. Tror du noen ville kjøpe en avis som bare fortalte gode nyheter? Det er forsøkt, men fungerte ikke…
Når skal vi blomstre?


Ordene du sender ut skaper den verden du får tilbake. La oss gi gleden mer sendetid! Jo mer vi snakker om glede, jo mer glede finner vi. Jo mer vi praktiserer takknemlighet, jo mer å være takknemlig for vil vi få. Et problem er bare et problem hvis du tenker at det er det. Vi velger selv hva vi vil tenke, snakke om, fokusere på! “Tenk positive tanker, si positive ord, og det positive vil gro,” står det på et skilt jeg stadig passerer på jobben. Så sant det er.

Men før vi kan forandre oss selv må vi se oss selv. Se hvilke mønstre vi har, innrømme at vi sier og gjør noe som ikke er nyttig for oss selv eller andre. Og det skal mot til for å bli seg selv bevisst. Først når vi har greid det kan vi begynne på vår egen selvutvikling. Ordet selvutvikling liker jeg å definere som; å vikle seg ut av seg selv.

De fleste mennesker nekter å forandre seg. De vil heller forandre alle andre. “Det er bare slik jeg er”… sier de. Og i de fleste tilfeller må det en livskrise til før et menneske forandrer seg. For min egen del måtte det en alvorlig helsekrise til. Jeg begynte å forandre meg fordi jeg ikke hadde noe valg.
Å drive selvutvikling eller å “vikle seg ut av seg selv“, er en fantastisk måte å leve på. Dører åpner seg og man lærer uendelig mye. Gevinsten er enorm. Mulighetene er mange. For eksempel kan man risikere å bli glad i seg selv som man er. Det er det viktigste du kan lære i livet. DU er den viktigste personen i ditt liv. DU er den eneste du skal leve sammen med hver eneste dag i ditt liv. Og med det i boks kan du begynne å spre din ektefølte glede og kjærlighet til andre mennesker. Verden og menneskene omkring vil forandre seg som en direkte følge av at du er forandret.

Er man glad i seg selv gjør man ikke seg selv eller andre vondt. Man blir også god til å “lese” andre, man blir en god menneskekjenner. Da vet man at inne i alle mennesker bor det fremdeles en 5 år gammel gutt eller jente. Og når man vet det, så vil man automatisk se på andre på en ny og mer nyttig måte.
Nyttig. Et viktig ord. I stedet for å definere noe som rett eller galt, bra eller dårlig, så spør deg selv: er dette en nyttig tanke?
Som da en lege sa til meg at; “angsten vil du måtte leve med“. Det var en fæl tanke, for tenk om han fikk rett? Jeg ville ikke leve slik resten av livet, men doktoren vet vel mer enn meg om slikt? Legenes spådommer var definitivt ikke nyttige hvis jeg sammenlignet det med det jeg ønsket meg, nemlig et friskt og godt liv. Så jeg spurte meg selv: er dette en nyttig tanke for meg? Svaret var absolutt nei. Så hva er da nyttig å tenke i en slik situasjon? Jo f.eks kunne jeg tenke at dette går bra, jeg kommer til å komme meg ut av denne situasjonen, det vil gå lett og jeg kommer til å lære masse. Jeg kommer til å bli mer lykkelig enn noen gang på den andre siden av denne erfaringen. Jeg gikk inn for målet mitt 100 %, og jeg fikk rett.



For det å lære seg å tenke nyttige tanker, og ikke bry seg om hva som er “rett” og “galt“, det har en dyptgripende virkning på hele kroppen, og bevirker andre resultat for deg. Hvis du begynner å forutse din negative framtid, da jobber kroppen og universet for at du skal oppnå det du ubevisst sender ut. Derfor er det ekstremt viktig å være bevisst på hva men sender ut av signaler, tanker og “ønsker”.
Begynn i dag. Ikke utsett det til i morgen. Prokrastinering er en tidstyv. Ikke vent til du blir bedre, tynnere, flinkere, ferdig med oppussingen eller studiene. Ikke vent til en krise rammer deg. . Den eneste som kan stoppe deg er deg selv. Ordet “umulig” er ikke godt norsk.
Det beste tidspunktet å starte på er akkurat nå. Dagen i dag kan bli et godt minne i morgen. Det vil bli lettere for hver dag som går, inntil dine ønsker er oppfylt. Mirakler skjer hver dag. Du er den største skaperen i ditt liv!



 Det finnes en fantastisk kraft i livet som har en nærmest magisk evne til å forvandle tretthet til energi, desperasjon til fryd og angst til handling. Denne kraften kan gjøre “dårlige” ting til “gode”, og “galt” til “rett”, en “forstyrrelse” kan bli til en “mulighet”, en “fiasko” kan bli til en ”suksess”.

                                      TANKENS KRAFT.


3 kommentarer:

  1. Flott skrevet Camilla! Tusen takk :-)))

    Klem Hilde

    SvarSlett
  2. Bra innlegg! Du e utrolig flink t å skriv Camilla!

    Heidi

    SvarSlett
  3. Tusen takk begge to, dåkk e snill som sei det<3

    SvarSlett