IF IT IS TO BE - IT IS UP TO ME































mandag 11. juli 2011

Min historie og dagens sykdomsfokus

Jeg holder på å skrive om noe som engasjerer meg mye. Om hvordan vi i dagens samfunn behandler sykdom isteden for årsaken til sykdom. Om hvordan vi fokuserer på sykdom istedet for å fremme helse. Det er mine egne erfaringer når det gjelder helse som har ført tankene mine omkring dette til der jeg er i dag. For få år siden var tankene mine helt annerledes. 

Vil du lese om noe av det jeg opplevde i forbindelse med mitt "møte med veggen", så er del 1 her, del to her og foreløpig del 3 her. Jeg valgte etter mye tenking å skrive om det, for å synliggjøre noe vi alle er en del av og for å være til hjelp for de som måtte trenge det.




Jeg tenker altså snart å poste noen innlegg om hvordan jeg ser på dagens helsenorge. Her kan du lese litt om hva det vil omhandle....



En lege sa en gang til meg at det å få en sykdom handler om flaks og uflaks. Det greide jeg ikke å få til å stemme. Denne legen sa da med andre ord at sykdom flyter omkring i eteren et sted og faller ned på et tilfeldig uvitende offer. Hvis det er det vi går rundt og tenker, er det ikke rart vi er fylt av frykt. Ikke rart vi er redde for å bli syke. Ikke rart at vi omtaler sykdom som noe som må overkommes og bekjempes. Vi bruker en krigsmentalitet, ser på sykdom som en fremmed som har tatt bolig i kroppen og som må elimineres. Vi leter i feil ende...



Sykdom er ikke noe du får. Helse er noe du mister. En gang var du frisk. Hva skjedde? Hvor kommer alle disse sykdommene fra?
Og det er så mange av dem nå. For 50-60 år siden hadde 1 av 2000 kreft. Nå er det 1 av 3. Tilbake i 1971 erklærte president Nixon krig mot kreft. Den krigen kan vi vel si gikk dit høna sparker..
Den medisinske profesjon har tapt krigen mot kreft. De har offisielt prøvd å bekjempe den i 40 år. Ikke bare har de ikke greid å finne en kur, men insidensen har gått til himmels. Det kvalifiserer til å si at det var et mislykket behandlingsregime.



Kanskje på tide med et fokusskifte? Isteden for å krige mot kreft og sykdom kan vi jobbe for å fremme god helse? Det er en skrikende nødvendighet med et offisielt paradigmeskifte i verdens helsevesen. Det som i dag kalles helsevesen, er i virkeligheten et sykdomsvesen med fokus på medisinering og behandling av symptomer og sykdom.



Skal folk bli friske, må det sluttes å fokusere på sykdom og kamuflasje av symptomer. Fokus må settes inn på årsak til sykdom, som alltid er i sammenhengen kropp, sinn og ånd. Symptomer er virkninger av sykdommen, ikke årsaken til den. Ved å fjerne symptomene fjerner man da heller ikke sykdommen. Derfor blir vi ikke friske. Derfor omtales sykdommer som kroniske. Vi leter i feil ende. Fokus er på virkning, ikke årsak.




Ved å sette fokus på årsak, vil vi gå fra å behandle sykdom til å fremme helse til et nivå der sykdom ikke kan eksistere. Det finnes ingenting som kan kurere sykdom så du kan like godt sjekke hvor frisk du kan bli. Livet ditt kommer til å forandre seg permanent til det bedre. Sannheten vil sette deg fri.


Mye mer om det senere!


Jeg har forresten registrert bloggen min på
http://bloggurat.net/minblogg/registrere/9232033c29f163e06f5178e230629f92c5be2a4f

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar